UZINA DIN MORENI, CAPTIVA COMPANIEI RHEINMETALL LANDSYSTEME Înzestrarea Armatei Române s-a împotmolit, în lipsa investiţiilor

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică / 15 aprilie 2019

Înzestrarea Armatei Române s-a împotmolit, în lipsa investiţiilor

Constantin Bucuroiu, lider sindical: "Uzina Automecanica Moreni este dusă spre moarte lentă"

Ioan Manu, director general UA Moreni: "Nu am voie să dau nicio informaţie cu privire la acest contract"

Dacă Ioan Manu nu va notifica firma Rheimetall până pe 15 mai, angajaţii uzinei de la Moreni vor cere demiterea directorului general

Procesul de înzestrare a Armatei Române s-a împotmolit în contractele offset. Anunţate cu surle şi trâmbiţe, marile tranzacţii care ar fi trebuit să îmbunătăţească dotarea trupelor de uscat, forţelor aeriene şi forţelor navale s-au blocat în procedurile de achiziţii sau din cauza incapacităţii unor parteneri externi de a-şi onora contractele încheiate.

Până acum, sistemul Patriot de la Deveselu şi avioanele F16 achiziţionate din Portugalia sunt singurele achiziţii de când ţara noastră s-a angajat că va cheltui anual 2% din Produsul Intern Brut, pentru înzestrarea Armatei. Achiziţia elicopterelor trenează, deoarece ministrul Gabriel Leş, după ce predecesorul său anunţase o viitoare înţelegere cu guvernul american, a ales să analizeze şi ofertele producătorilor de profil din Europa. Achiziţia celor patru corvete este blocată la Parchetul Militar deoarece ministrul Leş le-a dat crezare subordonaţilor care au spus că anumite elemente ar fi de natură să creeze un risc privind siguranţa naţională.

Dintre contractele cu beneficii off-set, singurul care a început să fie pus în practică este cel încheiat cu americanii de la General Dynamics, care, după ce au modernizat o hală din cadrul Uzinei Mecanice Bucureşti, construiesc acolo transportoarele Piranha V.

Proiect de transportor blindat realizat de partea română

Din păcate, un alt contract offset trenează, deşi la semnarea lui a participat şi liderul PSD Liviu Dragnea. Este vorba despre contractul încheiat de Compania Naţională Romarm şi Uzina Automecanica Moreni (UA Moreni) cu firma germană Rheinmetall Landsysteme, pentru construirea a 400 de transportoare blindate pentru trupe (TBT) 8X8, care vor intra în dotarea forţelor terestre ale ţării noastre.

De fapt, proiectul TBT 8x8 este un program care a demarat în anul 2011 la Uzina Automecanica Moreni în colaborare cu agenţi economici din indus-tria naţională de apărare şi Departamentul pentru Armamente, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Ministerului Apărării Naţionale.

Conform informaţiilor primite, în prima fază a proiectului, pentru care MApN a plătit uzinei din Moreni 500.000 de euro, a fost realizat trans-portorul respectiv. El a trecut şi de faza a II-a, adică de încercările balistice cu gloanţe şi cu mine, iar conform surselor noastre din interiorul uzinei testele au fost foarte bune.

Din păcate, nici guvernul Ponta şi nici guvernul Cioloş nu au mai alocat sumele necesare pentru demararea producţiei în serie a acestui transportor blindat necesar trupelor de uscat, deşi conceptul TBT 8x8 răspunde specificaţiei tehnice aprobate.

În noiembrie 2016, Uzina Automecanica Moreni, singurul constructor din ţara noastră specializat pe trans-portoare blindate, a semnat cu firma germană Rheinmetall Landsysteme actul constitutiv al companiei mixte Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), pentru fabricarea de vehicule blindate 8x8.

Conform actului parafat de cele două părţi semnatare în anul următor, Romanian Military Vehicle Systems (RMVS) este deţinută, în proporţii egale, de câte 50%, de cele două părţi contractante.

Acordul încheiat priveşte fabricarea TBT 8x8 şi presupune transfer de know-how şi dezvoltarea de tehnologie, în comun. Reprezentanţii companiei germane au susţinut că firmele româneşti vor participa, în mare măsură, la integrarea finală a acestui produs de ultimă generaţie.

Conform datelor contractuale, urmau să fie create 600 pe noi locuri de muncă, iar prima lucrare trebuia finalizată în anul 2020.

Rheinmetall Landsysteme - promisiuni multe, nicio investiţie

În realitate, nu s-a întâmplat nimic din ceea ce a promis partea germană la încheierea unui contract care ar urma să scoată din bugetul statului român peste 270 milioane de euro.

Sursele noastre din cadrul fabricii de la Moreni afirmă că lucrurile au fost în neregulă încă din momentul procedurii de achiziţie. Deşi la deschiderea ofertelor doar trei firme din cinci îndeplineau condiţiile prevăzute în procedura de achiziţie, iar printre ele nu se număra compania germană, totuşi conducerea Romarm a desemnat câştigătoare societatea Rheinmetall Landsysteme. Contractul a fost acordat germanilor, deşi compania americană General Dynamics a făcut un audit la Moreni, iar rezultatele acestuia erau pozitive.

Aceleaşi surse susţin că la semnarea contractului au fost prezenţi minis-trul Economiei - Costin Borc, secretarul de stat în Ministerul Economiei - Neculai Banea, care acum este director la IAR Ghimbav şi Liviu Dragnea, preşedintele PSD.

Deşi actul prevedea o participare egală a celor două părţi contractante - UA Moreni şi Rheimetall Landsysteme - în realitate, toate echipamentele şi utilajele au fost puse la dispoziţie doar de partea română. Mai mult, se pare că germanii au solicitat plata a 38 milioane de euro pentru realizarea proiectului şi a 9 milioane de euro pentru instruirea personalului, dar guvernul nu a aprobat plata sumelor solicitate.

Din această cauză, compania germană a sistat orice activitate de producţie cu privire la TBT 8X8, fapt care împiedică şi partea română să producă, singură sau în parteneriat cu altă companie, acest transportor, deoarece conform art.8 din contractul încheiat între UA Moreni şi Rheinmetall Landsysteme, cele două firme se angajează să nu realizeze produse concurente pe teritoriul ţării noastre.

Acest lucru a atras nemulţumirea angajaţilor de la Moreni. Constantin Bucuroiu, preşedintele Sindicatului Dreptatea Moreni, a declarat pentru Ziarul BURSA: "În acest moment, Uzina Automecanica Moreni este dusă la moarte lentă. Nenorocirea mare este că am pierdut colaborarea cu General Dynamics, care a plecat la Uzina Mecanică Bucureşti. La noi, nemţii au venit doar să ia. Au trecut aproape trei ani de la semnarea colaborării şi nu s-a întâmplat nimic la noi. Nici măcar nu l-am văzut la faţă pe directorul RMVS. Nu s-a făcut nicio investiţie pe hale, pe utilaje, pe transportor. Ei au mizat pe două lucruri: să oprească proiectul TBT 8X8, pe care noi aproape îl finalizasem şi să anuleze colaborarea uzinei noastre cu compania americană General Dynamics".

Sindicatul are soluţii pentru ieşirea din impas

Liderul sindical susţine că a solicitat directorului general să notifice compania germană pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale, dar şeful uzinei din Moreni nu a făcut nimic în acest sens şi nici nu a dat vreun semn că ar dori să rezilieze contractul şi să se orienteze către o colaborare cu o altă firmă. El afirmă că americanii de la General Dynamics care au investit în Uzina Mecanică Bucureşti şi au demarat producţia transportoarelor Piranha V ar fi dispuşi să coopereze cu uzina din Moreni pentru realizarea carcaselor şi pentru un transportor flotabil Piranha IV+.

Constantin Bucuroiu precizează că oficialii Ministerului Economiei ar fi de acord cu această variantă, cei de la Romarm ar agrea-o, dar conducerea Uzinei Automecanice Moreni refuză notificarea companiei germane Rheimetall Landsysteme.

Preşedintele Sindicatului Dreptatea ne-a mai spus: "Oamenii îşi dau seama că pierdem ultima şansă de a face un transportor blindat şi riscăm să ajungem să avem soarta nefastă a uzinei de armamanet din Mizil. Oare ce îi opreşte pe conducătorii uzinei noastre să facă acest pas? Mai ales că în acest moment uzina trăieşte doar din reparaţiile efectuate. Am dedus că este o teamă că îi va lua cineva la întrebări, în cazul rezilierii contractului. Dacă am fi să stăm după cei de la Rheinmetall, conform datelor de la MApN, primul produs ar urma să fie realizat undeva în cursul anului 2026, iar finalizarea construcţiei şi livrării celor 400 de transportoare va avea loc în anul 2032".

Am dorit să aflăm şi părerea lui Ioan Manu, directorul general al Uzinei Automecanice Moreni, cu privire la stadiul în care se află contractul pe care l-a semnat cu Rheimetall Landsysteme. Din păcate, şeful uzinei de la Moreni nu a fost dispus să ne ofere informaţii. Ioan Manu ne-a declarat: "Pentru orice informaţie privind contractul respectiv, văr rog să vă adresaţi către Romarm. Eu nu pot să vă dau informaţii. V-aş da, dar nu am voie să dau nicio informaţie cu privire la acest contract".

Răspunsul directorului general Ioan Manu este cel puţin hilar, ţinând cont că el a fost reprezentantul Uzinei Automatice Moreni , care a semnat contractul de colaborare cu compania germană pentru realizarea firmei mixte Romanian Military Vehicle Systems.

În acest moment, uzina din Moreni are 300 de angajaţi, iar salariul unui muncitor este salairul minimi brut pe economie.

Conform proiectului iniţial, acesta trebuia să se deruleze în paralel cu contractul pe care MApN l-a semnat cu General Dynamics pentru 227 de transpoarte Piranha V, care vor fi la Uzina Mecanică din Bucureşti.

Compania Rheinmetall se angaja să producă la Moreni şi camioane militare, precum şi un tun de 30 mm, ce va fi montat pe viitorul transportor 8X8. Unitatea de la Moreni ar avea capacitatea să producă 52 de transportoare pe an dar şi să creeze un produs nou.

Liderul de sindicat Constantin Bucuroiu ne-a spus că i-a dat un ultimatum directorului general Ioan Manu pentru ca, până la 15 mai, să notifice compania germană în legătură cu rezilierea contractului. În cazul în care cei de la Rheinmetall nu vor fi notificaţi, angajaţii vor solicita factorilor de decizie demiterea directorului general Ioan Manu, deoarece ei consideră că, prin refuzul notificării, acesta se opune dezvoltării uzinei.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Sa le inchidem, da-le incolo de firme romanesti. Tot ce-i mai bun vine din Occident, asta ne spunea Marinescu.

    Ex Occidente Lux. 

    1. Ce comentariu nerusinat!

      Articolul spune pe dos, ba chiar are un subtitlu clar, contra neseriozitatii partenerului occidental: " Rheinmetall Landsysteme - promisiuni multe, nicio investiţie". 

      Eu cred ca esti unul dintre postacii PSD, platiti de Securitatea stalinista sa improaste cu minciuni, ca la Antena 3. 

      In loc sa inchideti firmele romanesti, mai bine il inchideti pe Liviu Dragnea.

      Un idiot care relateaza invers fata de ceea ce a citit.

      Asta esti. Un analfabet functional. Nu intelegi ce spune autorul. Vezi ca si Dancila e la fel.

    de fapt, in cele mai multe cazuri nu s-au inteles la banii care li se cuvin in urma contractelor, deci "analizeaza" si alte oferte

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb